dilluns, 28 de desembre del 2015

L’error, una oportunitat d’aprenenatge!

Ara que el nostre bloc està arribant a la seva fi, volem destacar alguns errors que hem tingut al llarg d’aquest procés perquè tot error és una nova oportunitat per poder modificar i aprendre sobre aquest món de les plantes.


Un dels aspectes més rellevants durant el procés ha estat la llum que ha necessitat la planta per poder viure. D’entrada sabíem que la nostra plantació necessitava molta llum per viure, però com no hi estàvem prou segures vam voler fer la comparació entre la llum artificial i la llum solar.


Després del procés hem pogut veure la diferència i denotar que la plantació de la llum solar ha tingut un creixement molt més ràpid, les fulles han sortit més fortes i durant la collita hem pogut recollir un petit rave. En canvi, a la de llum artificial les fulles seguien iguals des de l’inici de la plantació, unes fulles primes i dèbils i durant la collita no vam recollir cap rave.


Podem concloure, doncs, que entre les diferents plantes no hi havia cap semblança sinó que semblaven plantacions totalment diferents. No obstant, hem de dir que ha estat l’observació d’un espai curt de temps i potser si haguéssim gaudit d’un període més llarg podríem haver observat com arribaria a ser la collita al tram final dels raves.


Per altra banda, durant aquesta conversa de tancament del procés va sorgir un dubte, viure i germinar no és el mateix, per tant, les plantes també necessiten llum per germinar?


Gairebé totes les llavors necessiten quatre coses per germinar: llum, humitat, calor i aire, tot i que canvia la proporció de cada element depenent de la planta. No obstant, hi ha algunes llavors que necessiten foscor encara que necessiten llum quan es comencen a formar les fulles.


Per estar ben segures vam realitzar un experiment amb llenties, molt senzill, per comprovar si una planta podia créixer sense llum o no. I la nostra pregunta inicial va ser: en el cas que creixés, què succeiria?


Vam utilitzar dos recipients, un a l’interior d’una caixa fosca i l’altre amb el contacte lluminós del dia. Aquests tindrien en el seu interior el mateix nombre de llenties amb una base de cotó fluix humida.


Finalment vam decidir fer una representació per poder captar en detall a partir del dibuix els seus colors i formes i sobretot: les seves diferències.

Vam esperar una setmana i el resultat va ser el següent:






Seguidament hem extret les següents conclusions entre totes les membres del grup:


  • Necessàriament, hem vist que no cal que germinin amb llum. Tot i així, considerem que sempre serà més beneficiós tenir un inici fort i consistent amb el procés fotosintètic gràcies a la llum.


  • Com és que la planta de la dreta (llum solar) és verda, i l’altre no en conté res d’aquest pigment? Hem arribat a la solució -després d’una llarga conversa- que la planta que no ha estat sotmesa a la llum solar no ha fet el procés de la fotosíntesi i, per tant, no s’ha activat el pigment verdós, anomenat clorofil·la, presentant -tal com es veu a la imatge- un color blanquinós.


  • Per últim, tot i que sí puguin germinar sense llum, creiem que el seu cicle vital ha d’estar acompanyat d’aquest element essencial ja que les plantes obtenen energia a partir de la llum solar. Aquest procés, com bé sabem, és anomenat fotosíntesi on la energia solar és transformada en energia química i s'emmagatzema en molècules orgàniques per ser utilitzada posteriorment durant la respiració cel·lular.


Degut a això, se’ns va presentar un dubte: les plantes fan la fotosíntesi de dia i respiren de nit? En termes científics, respirar significa alliberar l’energia que contenen els aliments. En el món vegetal, durant el dia aquests fabriquen els seus propis aliments a través de la fotosíntesi. No obstant això, tant de dia com de nit, les plantes utilitzen aquests aliments per extraure’n l’energia. És a dir, la respiració de les plantes es fa tant de dia com de nit.


Però… per on respiren les plantes? I per què? Les plantes, com hem dit abans, respiren, és a dir, absorbeixen oxigen de l’aire i desprenen diòxid de carboni com a substància de rebuig. Aquest procés el duen a terme a través de les fulles, les quals fan possible la respiració, ja que presenten estomes, un tipus d’obertura.


Parlant amb tot el grup sobre aquest concepte, ens va sobrevenir un altre dubte: si les plantes respiren mitjançant les fulles, com respiren les plantes que tenen les fulles caduques, és a dir, aquelles que perden les fulles durant una part de l’any? Al llarg del temps que les plantes caduques es troben sense fulles, aquestes respiren mitjançant les branques, les quals presenten uns porus anomenats lenticel·les, els quals s’encarreguen de l’intercanvi de gasos.


Per acabar, ens agradaria destacar la rellevància que té l’error en l’educació, ja que ha sigut a través d’aquest que hem pogut avançar i endinsar-nos en aquest món per tal de fer crèixer el nostre coneixement. Com a futurs mestres, hem de ser conscients de la importància dels errors, ja que és essencial saber que hem d'aprendre d'ells i adonar-nos que els errors formen una part fonamental de la superació personal. Mostrem als infants que no han de tenir por de preguntar, de fer-se preguntes, de ser corregits i de regirar allò que ja saben, inclús.


L’aprenentatge a partir de l’error fa que els infants s’adonin de què han fet malament i, així, poder millorar.


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada